Op 21 april heb ik op uitnodiging van student Esther en docent Simone een gastles gegeven over omgevingszorg met betrekking tot het gezonde en aangedane brein, dementie en/of niet-aangeboren hersenletsel (NAH) op het Aventus. Dit is o.a. een school voor BBL-studenten verpleegkundigen in het volwassenenonderwijs. Het was een geweldige ervaring om voor zo’n geïnteresseerd en betrokken publiek te mogen spreken.
Bij aankomst op de locatie werd ik overweldigd door de grootte en imposante uitstraling van de opleidingslocatie. Als iemand met een lichte vorm van ADHD ben ik erg gevoelig voor omgevingsprikkels. Ik vroeg me af hoe mensen met hersenschade zich zouden voelen in zo’n omgeving vol omgevingsprikkels. Dit bracht me bij het belang van omgevingszorg voor mensen met dementie of een ander NAH.
In mijn gastles benadrukte ik het belang van een fysieke omgeving die zorgt voor veiligheid, comfort en herkenning voor mensen met dementie. Ik haalde daarbij Anneke aan, die in haar boeken beschrijft dat een ongunstige omgeving kan leiden tot meer ziekteverschijnselen en negatief gedrag, terwijl een gunstige omgeving juist kan bijdragen aan minder ziekteverschijnselen en positief gedrag. Stress kan een negatieve invloed hebben op ziekteverschijnselen en stress komt vaak vanuit de omgeving. Het begrijpen van het belang van goede omgevingszorg is dan ook essentieel voor iedereen die werkt met mensen met dementie of een ander NAH.
Ik was blij dat ik kon spreken voor een groep studenten en docenten die werkzaam zijn in de ouderenzorg, thuiszorg en ziekenhuizen. Het is belangrijk dat deze professionals zich bewust zijn van de invloed van de omgeving op het gedrag en welzijn van mensen met of zonder hersenschade. Ik kreeg positieve feedback van de studenten en docenten over de heldere taal en herkenbare situaties die ik heb gepresenteerd. Het is fantastisch om te zien hoeveel impact je kunt hebben door het delen van kennis en ervaringen.
Als spreker vond ik het geweldig om te horen dat mijn gastles als waardevol werd ervaren. Ik wil deze groep studenten en docent bedanken voor hun enthousiasme en interesse. Ik hoop dat ze met de kennis die ze hebben opgedaan beter in staat zijn om de zorg voor mensen met dementie te verbeteren.
Enkele opmerkingen over mijn gastles op een rijtje:
- Duidelijke taal en zeer herkenbare situaties.
- Mooie dingen laten zien en goede voorbeelden gegeven.
- Duidelijk verhaal, leerzaam en geeft goed inzicht.
- Waardevolle aanvulling op de situatie.
- Interessante lezing waar veel van werd opgestoken.
- Leuke afwisseling met filmpjes, theorie en praktijkvoorbeelden.
- Je bent heel toegankelijk.
- Veel verduidelijking met betrekking tot de theorie over het bovenbrein en onderbrein.
- Ik beveel deze lezing en de website BreinPlaats aan.
- Nieuwe inzichten ontwikkeld en veel herkenning opgedaan.
- Enthousiast verteld!
- Actieve houding, voorbeelden geïllustreerd met filmpjes en afwisseling tussen theorie en praktijk.
- Duidelijke presentatie met interactie met de groep en praktijkvoorbeelden.
- Zinvol en maakt dat je meer geduld kunt opbrengen als je deze theorie goed kent. Geeft verdieping en verrijking. Dank!
- Blijf wie je bent.
Werkt u ook met mensen met dementie? Dan is BreinPlaats dé plek voor Omgevingszorg. Wij bieden teamdagen, workshops en opleidingen.
Onze opleidingen worden verzorgd door specialisten uit het netwerk van BreinPlaats en zijn geschikt voor zowel ervaren zorgprofessionals als zij-instromers.
Peter Peltzer
www.breinplaats.nl
Visie
Als u kennis van het brein heeft, gaat u het begrijpen
Als u het gaat begrijpen, zult u empathie voelen
Als u empathie voelt, wilt u weer verder zoeken
Als u verder zoekt, komt u tot oplossingen
Oplossingen die aansluiten bij de aandoening, en die Mensen met dementie of een andere vorm van (N)AH meer kwaliteit van leven geven