Omgaan met dementie en/of andere vormen van NAH volgens de B.O.M. (intramuraal)
Praktische aanpak om te werken met mensen met hersenbeschadiging

Praktische aanpak om te werken met mensen met hersenbeschadiging
Duur:
• De opleiding beslaat vier volledige dagen.
• Eén volledige dag duurt van 09:30 uur tot 16:30 uur.
Deze opleiding wordt ook via het BreinCollectief aangeboden. Dus je kan zowel via BreinPlaats als via het Breincollectief inschrijven.
Incompany training:
Deze training wordt in company verzorgd en kan volledig worden afgestemd op de specifieke behoeften van uw organisatie.
Teamtraining:
Het trainen van een zorgteam om het plan van aanpak van de deelnemer te implementeren en te borgen is mogelijk.
Prijs:
• €9500,- (vrijgesteld van BTW) voor 12 deelnemers.
Aantal deelnemers:
Deze cursus verzorgen wij voor groepen van maximaal 14 deelnemers.
Studiebelasting:
De studiedagen bestaan uit 3 lesuren per dagdeel. Voor elke studiedag moet rekening gehouden worden met 7 uren voorbereiding, uitvoering en verwerkingstaken.
Voor wie:
Bijvoorbeeld voor Verzorgenden IG, Verpleegkundigen en Activiteiten- begeleiders (MBO Niveau ~2, 3 & 4) die tenminste 2 jaar werkzaam zijn in de psychogeriatrische zorg. (Ruime ervaring in de omgang met mensen met dementie.)
Toetsing en certificering:
• De opleiding wordt afgesloten met een toets.
• U ontvangt een bewijs van deelname.
Accreditatie:
Accreditatie voor de opleiding kan worden aangevraagd, onder andere bij het Kwaliteitsregister V&V (Verpleegkundigen en Verzorgenden).
In deze opleiding ontdekken de deelnemers de invloed van de omgeving op het gedrag van mensen met dementie en NAH. Zij leren de basisprincipes van de Brein Omgeving Methode. Daardoor begrijpen zij welke belangrijke rol ze zelf kunnen spelen in het bepalen welke veranderingen in de omgeving gunstig zijn en waarom dit zo is. De woon-leefsituatie van bewoners/cliënten verbetert én de deelnemers krijgen meer voldoening in hun werk. De zorg wordt minder belastend.
Toegepaste hersenkunde:
• Leer over de werking van gezonde en beschadigde hersenen door veroudering, dementie, CVA en verstandelijke/psychiatrische beperkingen.
• Begrijp de gelijkenis in gedrag bij mensen met beschadigde hersenen en de relevantie van de Brein-Omgeving Methode™ (BOM).
• Ontdek waarom mensen met een hersenbeschadiging moeite hebben met het creëren van een gunstige omgeving.
U maakt uitgebreid kennis met de BOM:
• Leer over de samenhang tussen de fysieke omgeving, dagelijkse activiteiten, tijdsbesteding, omgang en probleemgedrag van cliënten.
Observeren en Brein Omgeving Plan maken:
• Oefen met observeren van gunstige en ongunstige omgevingsfactoren.
• Maak observatieverslagen over verschillende aspecten van het dagelijks leven van de cliënt.
• Werk samen met de docent om verbeteringen aan te brengen en een Brein-Omgeving Plan op te stellen.
• Pas verbeteringen toe in overleg met de zorgomgeving van de cliënt en houd toezicht op het verbeterproces.
Eén (digitale) intervisiesessie/ vragenuurtje is gepland voor kennisontwikkeling binnen een kleine groep van maximaal 6 personen. Intervisiemomenten in de zorg zijn van cruciaal belang omdat ze kennisdeling, reflectie, ondersteuning en professionele ontwikkeling bevorderen voor zorgprofessionals, wat uiteindelijk de kwaliteit van zorg verbetert. Tijdens de eerste lesdag zullen de specifieke tijdstippen voor de intervisiemomenten worden vastgesteld.
Tijdens de workshop werk je een dagdeel samen met een trainingsacteur. We gaan oefenen met praktijksituaties die je kunt tegenkomen, altijd met duidelijke doelen voor ogen. Je krijgt de ruimte om zelf te oefenen in een veilige en ondersteunende omgeving.
Na elke oefening bespreken we samen wat goed ging en waar nog verbeterpunten liggen. Je staat er nooit alleen voor; we blijven je begeleiden. Dit helpt je om effectiever te communiceren en meer begrip te tonen voor mensen met Alzheimer en/of andere vormen van hersenschade.
• Elke cursist krijgt persoonlijke begeleiding en toetsing van een docent.
• Bespreek ervaringen en ontvang praktische handvatten tijdens de les.
• Presenteer de resultaten van toepassingen tijdens de afsluiting van de opleiding.
• Beantwoord de vraag in hoeverre je in staat was een gunstige omgeving te creëren voor je cliënt, waarbij medecursisten ook meedoen aan de beoordeling.
• U beschikt nu over voldoende basiskennis van de Brein-Omgeving Methodiek om gedragsveranderingen bij uw cliënten aan te pakken.
• U bent in staat om een Brein-Omgeving Plan te ontwikkelen en toe te passen.
• Met observatie en onderzoek kunt u gunstige en ongunstige factoren identificeren en omzetten.
• U heeft geoefend met het betrekken van de zorgomgeving van uw cliënt bij verbeteringen.
• U kunt flexibel inspelen op veranderende behoeften door monitoring en evaluatie volgens uw borgingsplan.
• U heeft inzicht gekregen in uw talent binnen de BOM en of u zich verder wilt ontwikkelen in deze methodiek.
Toegepaste Hersenkunde
Inrichten voor mensen met dementie en NAH
De invloed van werk-leefprocessen en bejegening op de hersenen van mensen met dementie
De invloed van bioritme en dagbesteding op de hersenen van mensen met dementie
Communicatietraining
BOM-adviesverslag
Praktijkgericht oefenen met het opstellen van een BOM-adviesverslag voor een cliënt in je eigen werksituatie, gevolgd door een groepsdiscussie over het behaalde resultaat. Hierbij dienen de volgende aspecten te worden verwerkt:
Toetsmoment:
Aanpak:
Je krijgt meerdere opdrachten mee voor in de praktijk hierdoor leer je er op de juiste manier mee te werken.
Nogmaals ik raad iedereen de opleiding aan !!!
Mariël Oldenhave