Omgaan met dementie en/of andere vormen van NAH volgens de B.O.M. (intramuraal)

Praktische aanpak om te werken met mensen met hersenbeschadiging

Duur:
• De opleiding beslaat vier volledige dagen.
• Eén volledige dag duurt van 09:30 uur tot 16:30 uur.

Deze opleiding wordt ook via het BreinCollectief aangeboden. Dus je kan zowel via BreinPlaats als via het Breincollectief inschrijven. 

Kosten per deelnemer:
• Bij open inschrijving bedragen de kosten €950,- (vrijgesteld van BTW).
• Hierbij zijn inbegrepen, certificering, koffie, thee en lunch.

Let op:
De cursus gaat alleen door bij voldoende inschrijvingen.  

Incompany training:
De workshop kan Incompany worden verzorgd, volledig afgestemd op uw organisatie.

Teamtraining:
Het trainen van een zorgteam om het plan van aanpak van de deelnemer te implementeren en te borgen is mogelijk.

Prijs:
• €9500,- (vrijgesteld van BTW) voor 12 deelnemers.
• Maximum van 14 deelnemers.

Aantal deelnemers:
Deze cursus verzorgen wij voor groepen van maximaal 14 deelnemers.

Studiebelasting:
De studiedagen bestaan uit 3 lesuren per dagdeel. Voor elke studiedag moet rekening gehouden worden met 7 uren voorbereiding, uitvoering en verwerkingstaken.

Voor wie:
Bijvoorbeeld voor Verzorgenden IG, Verpleegkundigen en Activiteiten- begeleiders (MBO Niveau ~2, 3 & 4) die tenminste 2 jaar werkzaam zijn in de psychogeriatrische zorg. (Ruime ervaring in de omgang met mensen met dementie.)

Toetsing en certificering: 
• De opleiding wordt afgesloten met een toets.
• U ontvangt een bewijs van deelname.

Accreditatie: 
De opleiding is geaccrediteerd en ingeschreven bij Kwaliteitsregister V&V.
(Verpleegkundigen en Verzorgenden) 

Startdata open inschrijving:
Voor meer informatie zie: Agenda trainingen.

Locatie:
Domus Locus
Wolfhezerweg 75
6874 AC Wolfheze

Basiscursus intramuraal:

In deze opleiding ontdekken de deelnemers de invloed van de omgeving op het gedrag van mensen met dementie en NAH. Zij leren de basisprincipes van de Brein Omgeving Methode. Daardoor begrijpen zij welke belangrijke rol ze zelf kunnen spelen in het bepalen welke veranderingen in de omgeving gunstig zijn en waarom dit zo is. De woon-leefsituatie van bewoners/cliënten verbetert én de deelnemers krijgen meer voldoening in hun werk. De zorg wordt minder belastend.

Globale cursus Inhoud:

Toegepaste hersenkunde:
• Leer over de werking van gezonde en beschadigde hersenen door veroudering, dementie, CVA en verstandelijke/psychiatrische beperkingen.
• Begrijp de gelijkenis in gedrag bij mensen met beschadigde hersenen en de relevantie van de Brein-Omgeving Methode™ (BOM).
• Ontdek waarom mensen met een hersenbeschadiging moeite hebben met het creëren van een gunstige omgeving.

U maakt uitgebreid kennis met de BOM:
• Leer over de samenhang tussen de fysieke omgeving, dagelijkse activiteiten, tijdsbesteding, omgang en probleemgedrag van cliënten.

Observeren en Brein Omgeving Plan maken:
• Oefen met observeren van gunstige en ongunstige omgevingsfactoren.
• Maak observatieverslagen over verschillende aspecten van het dagelijks leven van de cliënt.
• Werk samen met de docent om verbeteringen aan te brengen en een Brein-Omgeving Plan op te stellen.
• Pas verbeteringen toe in overleg met de zorgomgeving van de cliënt en houd toezicht op het verbeterproces.

Intervisie:

Eén intervisiesessie is gepland voor kennisontwikkeling binnen een kleine groep van maximaal 6 personen. Intervisiemomenten in de zorg zijn van cruciaal belang omdat ze kennisdeling, reflectie, ondersteuning en professionele ontwikkeling bevorderen voor zorgprofessionals, wat uiteindelijk de kwaliteit van zorg verbetert. Tijdens de eerste lesdag zullen de specifieke tijdstippen voor de intervisiemomenten worden vastgesteld.

Trainingsacteur:

In de cursus gaan we een dagdeel werken met een trainingsacteur. We oefenen samen met situaties die in de praktijk kunnen voorkomen. We stellen duidelijke doelen en jij krijgt de kans om te oefenen. Na elke oefening bespreken we wat goed ging en waar je nog kunt verbeteren. We laten je niet alleen; we blijven ondersteuning bieden. Zo kun je beter leren communiceren en begrip tonen voor mensen met dementie.

Toetsing:

• Elke cursist krijgt persoonlijke begeleiding en toetsing van een docent.
• Bespreek ervaringen en ontvang praktische handvatten tijdens de les.

Afsluiting:

• Presenteer de resultaten van toepassingen tijdens de afsluiting van de opleiding.
• Beantwoord de vraag in hoeverre je in staat was een gunstige omgeving te creëren voor je cliënt, waarbij medecursisten ook meedoen aan de beoordeling.

Resultaat:

• U beschikt nu over voldoende basiskennis van de Brein-Omgeving Methodiek om gedragsveranderingen bij uw cliënten aan te pakken.
• U bent in staat om een Brein-Omgeving Plan te ontwikkelen en toe te passen.
• Met observatie en onderzoek kunt u gunstige en ongunstige factoren identificeren en omzetten.
• U heeft geoefend met het betrekken van de zorgomgeving van uw cliënt bij verbeteringen.
• U kunt flexibel inspelen op veranderende behoeften door monitoring en evaluatie volgens uw borgingsplan.
• U heeft inzicht gekregen in uw talent binnen de BOM en of u zich verder wilt ontwikkelen in deze methodiek.

De lesdagen zien er globaal als volgt uit: 

  • Toegepaste Hersenkunde

    • De werking van ‘normale hersenen’ en die van mensen met dementie en andere vormen van niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
    • Inzichten in verschillende soorten prikkels en de verwerking ervan bij mensen met dementie en NAH
    • Het ontstaan van onbegrepen gedrag bij mensen met dementie en NAH
  • Inrichten voor mensen met dementie en NAH

    • Observatieopdracht voor de fysieke omgeving, met focus op routing
    • Eisen die in de BOM gesteld worden aan een gunstige fysieke omgeving voor mensen met dementie en NAH
    • Het leren observeren van de fysieke houding van een persoon met dementie en NAH

De invloed van werk-leefprocessen en bejegening op de hersenen van mensen met dementie

  • Wat wordt bedoeld met het behouden van regie bij mensen met dementie en NAH?
  • Het belang van eigen regie en zelfzorg voor het welzijn van mensen met dementie en NAH
  • Definitie van werk-leefprocessen
  • Bejegening van mensen met dementie
  • Hoe om te gaan met onbegrepen gedrag bij cliënten

De invloed van bioritme en dagbesteding op de hersenen van mensen met dementie

  • Bioritme en dagbesteding
  • Bejegening van mensen met dementie
  • Omgaan met onbegrepen gedrag bij cliënten

Communicatietraining

  • Effectief omgaan met mantelzorgers en collega’s
  • Begrip ontwikkelen voor weerstanden, zowel bij jezelf als bij anderen
  • Creëren van win-win situaties
  • Verdieping in bejegeningstechnieken

BOM-adviesverslag

Praktijkgericht oefenen met het opstellen van een BOM-adviesverslag voor een cliënt in je eigen werksituatie, gevolgd door een groepsdiscussie over het behaalde resultaat. Hierbij dienen de volgende aspecten te worden verwerkt:

  • De 8 inzichten uit de hersenkunde
  • De impact van de fysieke omgeving
  • De invloed van werk-leefprocessen
  • De invulling van de dag met betrekking tot de 24-uurs tijdsbesteding
  • Bejegeningstechnieken

Toetsmoment:

  • Presentatie van het adviesverslag aan de groepsleden en docenten.

Aanpak:

  • In je rol gaan staan als adviseur.
  • Groepsleden presenteren hun toets.
  • Analyse van het adviesverslag onder leiding van de docent met behulp van de BOM.
  • Bespreken van mogelijke verbeteringen en het geven van advies aan elkaar, gebaseerd op de 8 inzichten uit de BOM.
Intakeformulier
Open inschrijving – April 2024
Ik heb een hele fijne opleiding gevolgd bij Peter.
Onze klas was klein voor wat normaal is maar ik heb dat als prettig ervaren. We hebben veel ervaringen kunnen delen en veel nieuwe dingen geleerd over de Brein Omgeving Methodiek.
Ik raad iedereen de opleiding aan als je met mensen werkt die dementie hebben. Het is voor hun belangrijk een goede dagstructuur met een gunstige omgeving en daaruit ontstaat gunstig gedrag.

Je krijgt meerdere opdrachten mee voor in de praktijk hierdoor leer je er op de juiste manier mee te werken.

Nogmaals ik raad iedereen de opleiding aan !!!
Mariël Oldenhave 

Intakeformulier

Waarom vragen wij om uw persoonsgegevens op ons intakeformulier?

Wij verzamelen uw persoonsgegevens om u van dienst te kunnen zijn met onze opleidingen. Wij hebben deze gegevens nodig om u de juiste informatie te kunnen verstrekken en om te onderzoeken of ons aanbod aansluit bij uw leerwensen.

Wij willen benadrukken dat wij uw persoonsgegevens nooit zullen doorverkopen aan derden. Uw privacy en veiligheid van uw gegevens staan bij ons hoog in het vaandel.

Indien u nog vragen of opmerkingen heeft, kunt u contact met ons opnemen per telefoon of e-mail.